Den stora uppdateringen!

Publicerad 2013-05-05 01:33:49 i Backpacking 2013,

Hejsan!
Jag sitter i mitt rum i Franz Josef, det är mulet utanför och ca 10 grader. Vi skulle ha åkt med helikopter upp till glaciären här och vandrat i 2 h, men de ställde in det både igår och idag. Jag hoppas på sol imorgon så vi får göra det!

Senast jag skrev så var vi på väg till River Valley. Där myste vi bara på kvällen och på morgonen klättrade vi upp för en jättehög kulle och satt och tittade ner i dalen där vi bodde. Vi åkte på världens roligaste lilla bro över vattnet fram och tillbaka. Det var länge sen jag skrattade så mycket som just då. Vi fick dra in den lilla plattformen i ett rep, sätta oss 2 personer på den och sedan bara släppa taget och åka till andra sidan. Det var lite läskigt när det stod att man använde den på egen risk, men så kul!

Efter RV åkte vi till Wellington en natt och där dansade vi under nattens timmar tillsammans med hela gänget från Auckland. Av 50 personer på bussen var vi 11 som åkte vidare redan dagen efter. En 3 h färja till södra ön på morgonen. Det bjöds på den finaste soluppgång jag någonsin sett och när vi var över på södra ön så var himlen klarblå hela dagen och solen lyste. Den bussresan har hittills varit den bästa.

Nästa stopp var Kaiteriteri Beach och helt ärligt i skrivande stund så kom jag precis på vad vi gjorde där (hade tänkt skriva det motsatta). Vi bodde precis vid en mysig strand, fikade på ett fik, gick promenader och bara njöt av vädret.

Dagen där på åkte vi till Westport och där bodde vi 10 personer i något som såg ut som en fjällstuga inuti. Vi hade eget kök, soffa, tv, badrum, en brasa och ja det var hög mysfaktor där. Vi slog till med en pannkakskväll där jag, Jessika och Josefin introducerade den svenska pannkakan och alla älskade den. 10 poäng till oss för ett bra jobb.

Morgonen där efter hade vi några stopp på vägen till Lake Mahinapua, det mest onödiga stoppet på hela resan. Ett sunkigt hostel, med obekväma sängar och jobbiga människor från England på vår buss som inte har någon respekt för andra. Highligh här ändå var våran sjukt goda måltid med en stor köttbit och massa grönsaker, full poäng för det!

Igår kom vi hit till Franz Josef och ja förutom den Hajk vi hoppas på att få göra så finns det inte mycket annat här. Jag har köpt wifi för en vecka men just nu här i bushen så suger det, annars hade vädret varit perfekt för att slänga upp massa bilder på FB. Man kan gå till något fik och dricka något varmt men det är billigare att gå ner i köket och göra det själv. Vi får se vad vi hittar på idag, timman närmar sig lunch. Jag har min älskade The Hobbit bok att läsa så det kanske blir det framför brasan i restaurangen vid kl 16 när de öppnar.

Imorgon drar vi till Wanaka för en natt och sedan blir det Queenstown i 4 nätter, där efter Christchurch i en natt, Kaikoura en natt, Wellington en natt, Taupo en natt och sedan åker jag till Auckland den 15e maj, kommer fram runt kl 15 och åker direkt till flygplatsen för kl 21.30 går min flyg till LA. Jag är framme i LA 13 h senare, lokal tid ca 15.30 den 15e maj. Kommer leva samma dag 2 dagar i rad, weird.

15 dagar gjorda på NZ, 10 dagar tills USA och 1 månad och 1 dag tills jag är hemma. Den här resan gick väldigt fort... Men jag är så glad och lycklig för allt jag får uppleva! Detta är det bästa jag någonsin gjort och jag är så glad att jag åkte iväg ensam och har kunnat göra allt jag vill, träffat massa nya människor och fått nya vänner. Underbart!

Tills vi hörs igen så har ni ju nu en susning om vad jag gör. Bilder på FB borde komma inom en vecka. Puss o kram banan!!!

Postat av: emelie

Publicerad 2013-05-06 22:30:11

Idag kan du gå in och läsa om dig själv på min blogg! hihi, hoppas att allt är bäst med dig gumman! PUSSS

Svar: fina du puss!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sophia Bergman

Hej! Sophia heter jag, är 23 år och kommer från Norrköping. Jag pluggar till ämneslärare på LiU och jobbar som gruppträningsinstruktör. Mitt största intresse är fotboll och jag spelar i Smedby AIS. Jag älskar att resa och se mig om i världen, lång som kort resa finns det alltid något fint att upptäcka! 2013 reste jag jorden runt och sommaren 2016 är det dags för tågluff i Europa! Jag spenderar mycket tid med vänner och familj, dricker massa kaffe och försöker att njuta av livet så mycket jag kan! Jag är en glad tjej som brinner för mycket och drömmer om att åstadkomma något stort, att göra något för andra! <3