Sophia Bergman

Queenstown

Publicerad 2013-05-10 06:39:13 i Backpacking 2013,

Hej hej hemskt mycket hej!
De senaste dagarna har varit grymma. Queenstown är så himla fint, den bästa staden jag har varit i än så länge men jag har svårt att se hur något annat kan toppa detta. Staden är inte stor men precis lagom och allt du behöver finns här. Queenstown erbjuder de flesta aktiviteter, vilken mat du än vill ha och en del shopping. Utelivet här är också kul då du träffar massa andra backpackers. Staden ligger vid en sjö och runt omkring är det massa berg med snö. Åh ja här vill jag faktiskt bo.

I onsdags gjorde jag Canyon Swing. Världens högsta cliff jump på 107 meter. Jag gjorde ett liggandes och de bara klickar bort dig så du faller. När jag kom upp ville jag bara göra det igen, den gången blev det i en stol framlänges. Detta var riktigt kul och ja du bör göra det när du besöker Queenstown. Tro inte att det blir mycket av en gunga dock utan mer som ett fall och sedan lite gung. Vill du köra en stor gunga så ska du välja AJ Hacketts Nevis Swing, det är en enorm gunga.

Igår åkte vi till fjordarna i Milford Sounds. Tyvärr var inte vädret med oss men jag, Fransiska, Nikki och Lisa satt och myste med te och kaffe och tittade på de mystiska och mäktiga fjordarna från insidan av båten. Självklart sprang vi ut och fotade emellanåt, men sååå kallt det var när vi gjorde det. Jag sprang upp i regnet på översta däcket en gång också och blev dyngsur, vet inte vad jag tänkte där (få en bra bild kanske). Det var en heldag och på kvällen när vi kom hem var man helt slut. Vi fick i alla fall en riktigt fin soluppgång när vi var på väg med bussen mot MS.

Idag har jag hoppat BUNGYJUMP! Allt gick så väldigt fort. Vi kom dit, fick på oss grejerna så åkte vi ut till det lilla huset i luften, de satte på oss resten av grejerna och först hoppade två killar och sedan var det jag. Jag var väldigt glad hela tiden men tog mig några djupa andetag innan jag gick ur stolen mot plattformen. Där knallade man ut steg för steg, när man är framme släpper de ner linan framför en, de tar ett kort så räknar han bakom dig ner "Three two one jump" och du bara hoppar/dyker ut i luften. Fy fan så himla stört! Jag hoppade ut i luften, 134 meter, 8 sekunders frittfall och allt gick så fort. Jag skrek, jag skrek så fort jag kom ut i luften haha, men jag vill inte påstå att jag var rädd för hoppet, mest för att hjärtat inte skulle klara av det hela. Men ja jag lever och det var grymt. Vilken upplevelse. Jag har både foton och video på det hela så jag kan minnas det för resten av livet. Jag tror dock inte jag kommer glömma det.

Av bungyjumpet och Canyon Swing så var ändå Swingen roligare, du kan göra det på massa olika sätt och det är bara flippade grejer. Bungy är bara sjukt, men jag är stolt över att jag slängde mig ut i luften och gjorde det. När du ska hoppa ut själv är det bara huvudet som bestämmer om du gör det eller inte. Helt ärligt så känns det som att jag inte tänkte alls just när jag hoppade. Jag hade bestämt mig för att hoppa när han sa det och det gjorde jag, ingen återvändå bara kör!

I övrigt så är jag idiot förkyld, riktigt irriterande. Jag är galet sugen på att ta en löprunda här i fina Queenstown men ja bäst att kurera sig och bli frisk. Imorgon lämnar jag denna underbara plats och början min resa upp mot Auckland igen. USA om 5 dagar men jag känner mig inte klar här! Hit ska jag tillbaka, ska inte vill utan ska.

Hoppas att få till lite löptillfällen i USA, måste börja jobba på formen innan jag kommer hem och kör igång stenhårt. Inte långt kvar nu ju...men massor kvar att göra!

Efter några galna dagar här så blir det nog inte mer galenskaper än så. På återseende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sophia Bergman

Hej! Sophia heter jag, är 23 år och kommer från Norrköping. Jag pluggar till ämneslärare på LiU och jobbar som gruppträningsinstruktör. Mitt största intresse är fotboll och jag spelar i Smedby AIS. Jag älskar att resa och se mig om i världen, lång som kort resa finns det alltid något fint att upptäcka! 2013 reste jag jorden runt och sommaren 2016 är det dags för tågluff i Europa! Jag spenderar mycket tid med vänner och familj, dricker massa kaffe och försöker att njuta av livet så mycket jag kan! Jag är en glad tjej som brinner för mycket och drömmer om att åstadkomma något stort, att göra något för andra! <3

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela