Sophia Bergman

Skydive

Publicerad 2013-04-28 13:18:25 i Backpacking 2013,

Hej hej hej!
Idag har jag hoppat fallskärm. Jag var så peppad hela tiden och det var underbart.

Jag var så glad och tyckte det skulle bli så kul så världens största leende satt klistrat på läpparna hela tiden. Jag blev så nöjd när jag var den sista att gå in i planet, för då fick jag hoppa först.

De öppnade luckan på 3600 meters höjd och så gled vi ut. 45 sekunders frittfall och sedan bara gled man i 3-5 minuter. Jag skrattade och var helt i extas, vilken sjuk grej och nu har jag gjort det. Det bästa jag gjort i hela mitt liv. Jag kan knappt beskriva det, svårslaget!!! Tror inte bungyjump kommer kännas ett dugg kul nu.. Haha.

Efter hoppet så fick vi åka limo tillbaka till hostlet. Klockan var då bara strax tio så dagen har varit lång. Jag har gått en promenad, läst The Hobbit med Mount Doom som utsikt och haft en riktigt fin dag med sol.

Imorgon drar vi till River Valley och det blir picknick lunch vid ett vattenfall på vägen och någon flod som är med i Sagan om ringen. Ska kolla upp vilken i min bok!

Ha det bäst! Det har jag.. :D

Hobbiton

Publicerad 2013-04-26 22:05:45 i Backpacking 2013,

Hej hej och hej!
Hobbiton var som att stiga in i deras lilla by. Det var helt underbart att strosa runt där och ta en miljon bilder. Vi fick perfekt väder med blå himmel och sol också så mer kunde man inte önska sig.

Vi fick se nybyggda hobbithål som kommer vara med i de kommande The Hobbit filmerna, det kändes väldigt coolt. Det var kul att se platser där man såg scenen i filmen framför sig utspelas.

Jag har alltid velat åka hit pga av dessa filmer och ja nu har man varit i Hobbition och det finns mer att se men drömmen känns ändå uppnåd. Det var en stor dag igår.

Idag ska vi åka mot Taupo och stanna i 2 dagar. Har skrivit upp mig på skydive, så håller vädret hoppar jag idag eller imorgon!!!!

Nya Zeeland är bäst (efter Sverige).

Kiwi Experience

Publicerad 2013-04-25 05:55:05 i Backpacking 2013,

Hejsan!
Nu har jag varit på Hot Water Beach, en upplevelse jag aldrig varit med om förut.

Jag åkte iväg från Auckland med 49 andra ungdomar plus en riktigt skön guide som berättade allt som var värt att veta och lite till. Det var några timmars resa till Hot Water Beach och vi stannade för lunch uppe i en mysig by med utsikt över Stilla havet.

Vi kom fram till vårt hostel och checkade in sen åkte vi till Cathedral Cave, det var väldigt fint även om det ösregnade. Hade det varit sol hade jag absolut badat där men nu stod man istället och tog kort med iPhonen (inte ens systemkameran) i lilla katedralen. Ni förstår namnet på stället när ni ser bilder sen!

Tillbaka där vi bor så blev det lite mat under kvällen och sova från 19-22. Klockan tio gick vi till stranden med ficklampor och spadar. Nu var tiden inne för att gräva sig ett hål i sanden och bada. Några grabbar grävde en swimmingpool medans jag nöjde mig med att bara köra ner fötterna lite i sanden och känna hur vattnet underifrån brände. Det var sjukt vilken värme det var och så skönt det blev när en våg från havet kom upp. Helt klart värt att göra mitt i natten. Vi gick och la oss igen vid halv ett för nästan dag gick bussen 7.30.

Att åka buss och titta ut över detta landskap med alla kullar, allt grönt, träd, sjöar och floder gör mig så glad. Det är så fint, naturen är så vacker.

Det är så sjukt mycket får här (får får får, nej får får lamm). Det kommer en hage över några kullar och där står vaddå? 1000 får eller? Stört ju. Det är mer får här än invånare. Nya Zeeland har ca 4 miljoner invånare sa någon (har inte kollat om det stämmer dock) på bussen. Det är ett litet land med dom coolaste landskapen i världen.

Jag har så mycket att se fram emot här, så mycket att göra!! Allt går väldigt fort. Har 1-natt- stopp på alla ställen förutom Taupo där jag har 2 nätter och Queenstown 4 nätter. Samma dag jag är tillbaka i Auckland går mitt flyg till LA (15 maj, har namnsdag då, glöm inte det). (Har även namnsdag den 13 maj, då är det Linnea och jag fyller 21 den 25e maj, mycket i Maj).

.. I Queenstown har jag i alla fall planerat Bungy jump och i Taupo tänkte jag köra på Skydive. Ska även åka till Hobbition IMORGON, en glaciär och mer!!! Men de nämnda är de viktiga. Alla platser jag åker förbi som har med the Lord Of the rings att göra är dock väldigt viktiga att ta vara på!!! Min Local Guide bok hjälper mig med det.

Puss och kram!

Om

Min profilbild

Sophia Bergman

Hej! Sophia heter jag, är 23 år och kommer från Norrköping. Jag pluggar till ämneslärare på LiU och jobbar som gruppträningsinstruktör. Mitt största intresse är fotboll och jag spelar i Smedby AIS. Jag älskar att resa och se mig om i världen, lång som kort resa finns det alltid något fint att upptäcka! 2013 reste jag jorden runt och sommaren 2016 är det dags för tågluff i Europa! Jag spenderar mycket tid med vänner och familj, dricker massa kaffe och försöker att njuta av livet så mycket jag kan! Jag är en glad tjej som brinner för mycket och drömmer om att åstadkomma något stort, att göra något för andra! <3